MAI 22, 2015
Asistenţi sociali, psihologi, profesori și directori ai instituțiilor de învățământ din Republica Moldova au participat în perioada 20-21 mai curent la cea de-a două etapă a Seminarul de instruire „Abordarea rezilienţei”, organizat de Asociaţia pentru Abilitarea Copilului şi Familiei „Ave Copiii” cu suportul metodologic și financiar al Institului pentru Activităţi şi Practici Sociale – SAPI (Bulgaria) în cadrul Programului „Asistenţă socială, medicală, educaţională şi suport pentru dezvoltarea comunitară acordate Solicitanţilor de azil, Refugiaţilor şi Beneficiarilor de protecţie Umanitară în Republica Moldova”, susţinut de Înaltul Comisariat al ONU pentru Refugiaţi din Republica Moldova.
Scopul Seminarului a fost sensibilizarea și instruirea participanţilor asupra rezilienţei drept abordare multidisciplinară a refugiaților, prin intermediul căreia aceștia să fie priviţi nu doar ca persoane care au suferit, dar şi ca persoane care au avut capacitatea să reziste în faţa mai multor dificultăţi, iar dorinţa de a-i ajuta este ceea ce-i uneşte pe asistenţii sociali, pedagogii, psihologii şi alți funcţionari implicaţi în asistenţa refugiaţilor.
Programul Seminarului, pus în aplicare de către formatoarele Nelli Petrova – Director SAPI, profesor universitar şi Elena Manasieva, Director Programe de formare, SAPI, a cuprins mai multe module care au pus în discuție factorii rezilienţei, abordarea rezilienţei în prevenirea violenţei, caracteristici ale formării profesionale a adulţilor.
Lilia Golovei, psiholog în gimnaziul „Galata” din Chișinău, a menționat că la prima etapă a seminarului au făcut cunoștință cu fenomenul rezilienței, despre cum să trateze oamenii care se află în situații de risc. „Ni s-au dat exemple reale despre persoanele, care au trecut prin situații stresante în viață. Am fost învățați cum se lucrează cu un grup. S-au propus diverse exerciții pentru a atrage și a forma un grup, de a vedea ce comportamente adoptă oamenii atunci când formează un grup. Am învățat cum să ușurăm viața refugiaților în Moldova, iar ceea ce am învățat aici putem extinde la populația RM”, a opinat Golovei.
Nelli Petrova a specificat că seminarul are o importanță foarte mare pentru participanți, deoarece atunci când ajuți o persoană trebuie să ai careva puncte de sprijin și cunoștințe, nu doar experiență de viață. Abordarea de reziliență unește mai multe principii și noțiuni de ajuta persoanele aflate în dificultate.
„Prin aceste seminare ne dorim ca să sporim cunoștințele oamenilor despre o abordare nouă numită reziliență și prin această abordare să schimbăm atitudinea lor față de oamenii care sunt în situații de risc, să accepte oamenii cu dificultăți, să-i trateze nu ca victime, ci ca oameni care au capacități, să depășească problemele și să se dezvolte mai departe cu succes trecând prin aceste dificultăți. Al doilea scop al seminarelor este ca participanții să desfășoare ulterior niște activități de instruire pe tema rezilienței. Unii au o experiență ca formatori, alții nu au. Însă, noi dorim să facem așa ca oamenii care participă să poată mai departe să promoveze ideea de reziliență”, a conchis Nelli Petrova.
”Abordarea rezilienței” este cel de-al doilea seminar de instruire din anul 2015 organizat de a Asociaţia pentru Abilitarea Copilului şi Familiei „Ave Copiii” pentru profesioniștii care lucrează cu copiii refugiați.